Thursday, May 29, 2008

Mengapa tidak memanafaatkan apa yang ada.

Assalamu'alaikum,

Niat Kak Kin menulis tertangguh lagi. Dari minggu lepas nak menulis blog tapi, tak nak buka blog pun tak 'sempat??'. Kak Kin bagi 'tabik hormat' la pada kawan-kawan Kak Kin yang menjalankan tugas sebagai anak, ibu, isteri, berkerjaya da'ie dan lain-lain tugas dalam satu masa, yang mana tugas2 mereka lebih penting dan membuahkan hasil yang lebih berjaya dari Kak Kin sempat 'memblog' lagi. Malahan hasil curahan mereka di blog amat berguna.

Berbalik kepada Kak Kin ni, Kak Kin ingin berkongsi satu petikan dari buku yang Kak Kin baru baca, di mana suatu hari Abdullah bin Ma'ud melihat Rasulullah s.a.w sedang berbaring. Apabila baginda bangun dari rpat idurnya, beliau terlihat ada kesan jalur-jalur tidur di belakang baginda, ini disebabkab tikar alas tidur baginda diperbuat daripada daun kurma yang kasar, maka kesa tikar itu amat ketara. Timbul belas kasihan di hati Abdullah bin Mas`ud. Berkata Ibnu Mas`ud, Ya Rasulullah, sekiranya engkau perintahkan aku untuk mencari sebidang hamparan yang lebut untukmu nescaya aku akan berusaha mendapatkannya."

Tetapi Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud:


"Bagiku berada di dunia ini ibarat seorang yang berjalan di tengah panas lalu singgah sebentar berteduh di bawah sepohon kayu yang rendang, selepas beristirehat barang seketika untuk menghilangkan penat, maka beredarlah dia meninggalkan pohon rendang itu dan meneruskan perjalanan."

Kak kin terfikir dengan kata-kata hadis Rasulullah tersebut, bermakna hidup di dunia ni sedikit, 1 hari di akhirat, 1000 tahun di dunia, jangka hayat umur kita lebih kurang 70 tahu( wanita melayu), eiii.. agaknya macam sekilau kilat yang memecah kumpalan awan agaknya kehidupan kita ni... apa yang kita boleh buat agaknya.

No comments: